Jakou barvu kravaty by si měl vzít manažer na obchodní jednání, aby byl úspěšný? Kterých chyb se vyvarovat?

Měl jsem nedávno obchodní schůzku s vrcholovým manažerem jedné banky. Předtím jsem ho neznal. Viděli jsme se poprvé. Chtěl, abych změnil banku. Dotyčný si na naše první jednání vzal k bílé košili světle zelenou kravatu. Zeptal jsem se ho v závěru jednání, podle čeho si vybíral barvu kravaty. Řekl mi, že neví. Prý jen tak. Přečtěte si, jaké chyby se dopustil.

Jak se obléká úspěšný manažer?

Nezáleží na tom, jestli jste obchodní zástupce pekárny nebo obchodní ředitel výrobní továrny. Pokud jednáte s klientem, musíte vždy obchodnímu jednání přizpůsobit vaše oblečení. Má to totiž přímý vliv na rozhodování klienta. Zda s vámi obchod uzavře či nikoli. Mnoho obchodních zástupců jezdí s nabídkami různého zboží od čerta k ďáblu celý rok. Někteří s chabými výsledky, a někteří dokonce bez výsledků.

Vymlouvají se například na silné konkurenční prostředí nebo na to, že firmy nemají peníze a šetří. Přitom stačí tak málo. Nechodit na jednání v džínách a volit správně oblečení a jeho barvy.

Jak se tedy obléknout, abyste podpořili svůj úspěch při jednání? Především platí, že na první schůzku s obchodním partnerem si vždy vezměte tmavý pánský oblek z matného materiálu, černou a matnou šněrovací obuv, bílou košili a hlavně červenou kravatu. Proč?

Červené kravaty nosí jen sebevědomí muži

Bez ohledu na to, zda jste blonďák nebo tmavovlasý muž, s červenou kravatou budete působit na okolí vždy sebevědomě. Nevěříte? Když se na chvilku zamyslíte, jistě si vybavíte kolegy nebo jiné manažery z vašeho okolí, kteří nosí červenou kravatu. Většina z nich patří do kategorie sebevědomých nebo úspěšných. A naopak ty, kteří volí především světlé odstíny barev, jako je modrá, zelená, oranžová, hnědá a jiné, si automaticky zařadíte mezi muže méně sebevědomé. Zkuste se podívat kolem sebe a uvidíte.

Potkat muže, který trpí nedostatkem sebevědomí a má na sobě červenou kravatu je skoro nemožné. To proto, že se této barvy bojí a vyhýbají se jí. Znám tyto typy mužů z prodejen Pánské obleky BANDI, kteří to odůvodňují například i takto: “Ne! Červenou kravatu ne! Já bych se v tom necítil. Ta je spíše pro nějakého ředitele. Zkusím si raději nějakou modrou. Ta tak nekřičí.”

Omyl! Červená kravata není jen pro ředitele. Je pro všechny muže, kteří chtějí být úspěšní.

Kdy a proč si k obchodnímu jednání vzít červenou kravatu?   

Je důležité vědět, že oblečení i vaše celkové vystupování mají svůj nezastupitelný význam při prvním jednání s novým obchodním partnerem. Hned po pár minutách rozhovoru si o vás obchodní partner udělá obrázek, který se pak už nikdy nezmění. Stejně tak i váš obrázek na něj. Také ho nezměníte.

Pokud si uvážete na první jednání s novým klientem červenou kravatu, budete na něj působit jako sebevědomý člověk. Navíc budete mít oproti manažerům z konkurenčních firem navrch. Většina mužů trpí nedostatkem sebevědomí a na jednání vybírají barvy nevýrazné. Jak to funguje?

Stačí, když si zapamatujete tohle:

  1. Když budete na obchodního partnera působit sebevědomě, znamená to, že svému oboru nejpravděpodobněji rozumíte, a že nejste amatér.
  2. Když tomu rozumíte, může obchodní partner důvěřovat tomu, co mu říkáte.
  3. A když vám může důvěřovat, může s vámi tím pádem i obchodovat!
  4. Navíc červená kravata vzbuzuje u protistrany vyšší respekt vůči vám. A to právě díky prvnímu bodu.

Není to jen červenou kravatou, ale bez ní jste v mínusu

Samozřejmě, že pokud půjdete na jednání nepřipravený, tak vám ani červená kravata nepomůže. Naučte se ovládat zásady oblékání na obchodní jednání. Je rozdíl mezi barvou kravaty a košile do kolektivu, kdy celý den neopustíte prostory kanceláře, a mezi barvou kravaty a košile pro první jednání s obchodním partnerem. Jestliže chcete patřit mezi úspěšné muže, kteří nechodí do práce zbytečně, měl byste mít doma minimálně jednu červenou kravatu. Tu použijte vždy, když se budete chystat na první jednání s novým klientem.

Existuje celá řada prvků, které můžete porušit a výsledek obchodního jednání je nejistý. Stačí jen, když se na jednání nepřipravíte nebo nesprávně předložíte výklad nabídky. Také stiskem ruky ve stylu leklé ryby si můžete jednání pokazit a neuspět. Jedno je však jisté. Jiná barva kravaty než červená vám možnost úspěchu při prvním jednání vždy sníží.

Čeho se musí vyvarovat manažer na prvním jednání?

Na obchodní schůzku s novým klientem si nikdy neberte manžetové knoflíčky, drahé hodinky, lesklou obuv nebo světlý či lesklý oblek. Klient bude mít pocit, že na něm vyděláváte, a že potencionální obchody s vámi pro něj budou nevýhodné. Přečtěte si článek o tom, jak vám lesklý oblek při obchodním jednání uškodí.

Pokud si nejste jisti, zda ovládáte pravidla oblékání při použití pánské společenské módy, přečtěte si článek 10 praktických rad, jak nosit pánský oblek, abyste se ve společnosti neztrapnili.

Přeji vám mnoho úspěchů při vašich obchodních jednáních.

Mohlo by vás dále zajímat

Ovlivněte obchodní partnery koženou aktovkouObyčejná pánská kožená aktovka. Každý manažer si řekne, proč bych ji měl nosit? Nic na ní není. Děkuji, nepotřebuji. Stačí mi mobil, klíče od auta, peněženka a hotovo. Když si vyberu správný oblek, košili a kravatu, mám vystaráno a na obchodní jednání jsem připravený. Maximálně si vezmu do ruky nabídkový list, který obchodnímu partnerovi předložím, a jdeme na to. Pokud patříte mezi podobně smýšlející, nemusíte číst dále. Jestliže vás ovšem zajímá, jak si postavení při jednání vylepšit, pokračujte dále.

Čtěte více

Je všeobecně známo, že se muži o své oblečení nestarají. Denně se o tom můžete přesvědčit jak v běžném životě, tak i v televizi při pohledu na naše politiky. Například lesklý nebo pololesklý oblek. Skvělá volba, jak se v zaměstnání totálně znemožnit.

Čtěte více

Kolegové i nadřízení vás posuzují také podle toho, jak se v práci chováte a jak se oblékáte. Jedná se o podvědomý dojem. Věřte nebo ne, ale i košile může ovlivnit to, jak budete v kolektivu oblíbený, i to, jak vysoké odměny dostanete. Přečtěte si jednoduché triky v oblékání, jak nevypadat každý den v práci stejně.

Čtěte více